Huono tie maksaa

0

Kymppitien kunto on ollut murhe jo pitkään. Tiessä on paikkaa paikan vieressä eikä pois voida sulkea sitäkään, etteikö tien huono kunto olisi osasyyllinen moniin onnettomuuksiin. Parannusta on luvassa, kun kymppitien päällystystyöt alkavat vapun tienoilla. Valmista pitäisi olla kesäkuun loppuun mennessä. Valmistuttuaan kunnostus helpottaa huomattavasti elämää Tarvasjoella, Marttilassa ja Koskella.

Teiden huono kunto on vaaratekijä ja ongelma autoilijoille, mutta se on ongelma myös alueen elinkeinoelämälle. Auranmaan kunnat sijaitsevat valtateiden varsilla, mutta sinänsä hyvästä sijainnista on vähemmän iloa, jos tiet ovat niin surkeassa kunnossa kuin ne ovat.

Valtio kerää autoilijoilta vuosittain noin kahdeksan miljardia ja käyttää väyliin noin miljardin. Suhde on pielessä. Liikenteestä kerättäviä veroja on joka tapauksessa mietittävä lähivuosina uudelleen, sillä liikenteen sähköistyminen vaikuttaa autoilijoilta kerättävien verotulojen määrään.

Liikennettä olisi verotettava eri tavalla maan eri puolilla. Siellä missä on toimiva joukkoliikenne, voitaisiin hyvin verottaa yksityisautoilua ankarammin. Siellä missä oma auto on ainoa keino liikkua, verotuksen tulee olla kevyempää.

Puhetta liikenteen aiheuttamista saasteista riittää, mutta vähemmän on kiinnitetty huomiota siihen, että autonhankinnan kireä verottaminen pitää autojen keski-iän korkeana ja siten lisää liikenteen päästöjä.