AURA. Auran Shell sai viime viikolla kasvot, kun Kalle Saarinen aloitti huoltoaseman kauppiaana. Aikaisemmin asema oli Restelin hoidossa.
Auran Shell siirtyy Satakaari Oy:n huoltoasemien joukkoon. Satakaari on Saarisen perheen yritys.
–Siirryin yrityksen johtoon vuonna 2013, sitä ennen vetovastuu oli vanhemmillani. Myös sisareni on mukana yrityksessä, Saarinen kertoo.
Huoltoasematoiminnasta Saarisella on kokemusta vuodesta 1995 lähtien, jolloin hän aloitteli uraansa tankkaamalla teinipoikana veneitä Hirvensalon Shellillä.
Aina auki
Satakaarella on hoidossa seitsemän Shell-, tai St1-asemaa. Loppuvuodesta on vielä tulossa muutama asema lisää. Muun muassa Loimaan Shell ja St1-asema ovat Satakaaren asemia.
Auran Shellin toiminta säilyy pääosin entisellään, mutta pieniä muutoksiakin on suunnitteilla.
–Asema on jatkossakin auki 24/7. Mittarikenttä muuttuu niin, että jatkossa kaikista mittareista voi maksaa sekä automaatilla että sisälle. Mittarien lukumäärä säilyy kuudessa. Kello 21:n jälkeen kaikista mittareista voi tankata vain automaatilla, Saarinen kertoo.
Työpaikat säilyvät
Auran aseman ulkoasuun on luvassa pientä fiksausta ja pidemmällä aikavälillä vähän isompaakin remonttia. Aseman työntekijälistoilla on viitisentoista henkeä. Kaikki työntekijät jatkavat uuden yrittäjän palveluksessa. Harri Toivanen jatkaa yksikön päällikkönä.
Palvelumestari löytyy asemalta jatkossakin arkisin kymmenestä kuuteen.
–Yrittäjävetoisuus ja palvelumestarin kaltaiset asiat ovat Shellin tapa erottua kilpailijoista, Saarinen sanoo.
Huoltoasemien myynnistä suurin osa tulee muusta kuin polttoaineesta. Saarinen uskoo, että huoltoasemaverkko säilyy, vaikka sähköautot yleistyvätkin. Näin on käynyt esimerkiksi Norjassa, missä sähköautoja on paljon Suomea enemmän.
–Kuljettajat tarvitsevat kahvia, ruokaa ja muutakin. Aseman sijainnista riippuen asiakaskunnassa voi olla paljon myös sellaisia, jotka eivät edes tule asemalle autolla. Näin on esimerkiksi Turun Satashellillä, joka on myös meidän hoidossa, Saarinen havainnollistaa.