Ysitien huono kunto on ongelma niin ihmisten kuin taloudenkin kannalta. Tien vaarallisuus näkyy onnettomuusluvuissa, joiden pitäisi jo sinänsä herättää päättäjät ohjaamaan tierahoja ysitielle.
Vaikeammin osoitettava, mutta yhtä kaikki todellinen uhka on, että tien huono kunto on ongelma myös alueen yrityselämälle. Hyvä logistiikka on olennainen osa yritystoimintaa ja vaikka Auran ja Pöytyän sijainnit ovatkin kilometreissä mitattuna varsin kehityskelpoiset, tien kunnolla mitattuna näin ei ole.
Ysitielle on tehty monenlaisia parannussuunnitelmia ja jotain on jo saatu toteutettuakin – tosin ei välttämättä aina kovin onnistuneesti.
Osa investoinneista on hyötyynsä nähden vieläpä sangen kohtuuhintaisia. Esimerkiksi todella vaarallisen leveäkaistatien muuttaminen nelikaistaiseksi puuttuu valtakunnallisesta Väyläverkon investointiohjelmasta, joka ulottuu vuoteen 2030. Ysitien perusparannuksen suunnitelmat ovat jo kerran vanhentuneet. Olisi suorastaan surkuhupaisaa, jos niin kävisi toistamiseen.
Epävakaa maailmanpoliittinen tilanne tulee jatkumaan todennäköisesti pitkään. Tämä alleviivaa kotimaisen huoltovarmuuden merkitystä. Muistaa sopii sekin, että vientimarkkinat itään päin ovat kiinni ja ysitie johtaa Turun satamaan, joka on koko maan portti läntisille markkinoille. Ysitien huono kunto ei siis ole ongelma vain Auranmaalle vaan se on sitä koko Suomelle.