TARVASJOKI. Ari Lindholmin mukaan hänen luotsaamallaan Jostecillä menee hyvin, joskin pari keskeistä asiaa tuottaa yrittäjälle stressiä.
Aloitetaanpa hyvistä kuulumisista. Parhaillaan Jostecin työntekijät kokoavat Tyllintien hallissa suurta Pohjois-Suomeen toimitettavaa leipomolinjastoa ja seuraavatkin työt ovat tiedossa.
Tilaajien tarpeisiin suunnitellut tuotantolinjastot ovat 15–30 metrin pituisia. Niillä voidaan valmistaa esimerkiksi munkkeja, piirakoita, pitsoja, rieskoja, kahvileipiä ja vaikka mitä.
Jo linjastojen koosta johtuen Jostecin asiakkaat ovat pääsääntöisesti suuria sekä keskisuuria leipomoita, joista useimpien liikevaihto pyörii miljoonan euron tuntumassa ja sen yläpuolella.
Leipomoiden lisäksi Jostec toimittaa laitteistojaan muillekin elintarvikealan toimijoille ja myös alan ulkopuolelle, kuten eläinruokavalmistukseen.
Investointihanat aukeavat
Monet yritykset jarruttelivat koronan tullen investointeja. Nyt Ari Lindholmin mielestä näyttää siltä, että niitä ryhdytään viimein toteuttamaan. Jostecin liikevaihto on vaihdellut 1,2 ja 2,7 miljoonan euron välillä. Lindholm arvelee kuluvan vuoden liikevaihdon asettuvan 1,7 miljoonan tuntumaan.
– Tuotantotilojen puolesta olisi varmaan mahdollista yltää 3 miljoonaan euroon, Lindholm laskelmoi.
Samaan hengenvetoon hän toteaa, että on parempi olla ahnehtimatta, jotteivät alussa mainitut stressitekijät korostu liikaa.
Ukrainan sota ja Venäjän vastaiset pakotteet eivät suoranaisesti vaikuta Josteciin ja sen asiakkaisiin. Jostec vei aikanaan tuotteitaan Venäjälle, mutta tällä hetkellä päämarkkina-alueita ovat Suomi, Ruotsi ja Norja. Ennen koronaa se vei laitteita jonkin verran myös Baltiaan, jossa konemarkkinat eivät ole vielä heränneet samaan tapaan kuin Pohjolassa.
Sirupula on otettava huomioon
Maailman myllerrys vaikeuttaa mikrosirujen saantia ja se taas venyttää linjastoihin tarvittavien logiikkayksikköjen ja taajuusmuuntajilla varustettujen sähkömoottorien toimitusajat noin puoleen vuoteen.
– Aiemmin niitä sai parissa viikossa, Ari Lindholm kertoo.
Vielä toistaiseksi Jostec tulee toimeen pitkien toimitusaikojen kanssa. Mikrosiruja sisältävät osat tilataan heti kunkin hankkeen alkaessa, jotta ne päästään asentamaan linjaston ollessa viittä vaille valmis.
Kovin paljon nykyistä pidemmäksi toimitusajat eivät Lindholmin mukaan saa venyä. Jostecin kannalta ei ole järkevää varastoida vaikkapa vaihteistollisia moottoreita, koska jokainen linjasto on yksilö. Helposti kävisi niin, että varastossa olisi suuri määrä vääränlaisia osia.
Vahva tekemisen meininki
Jostecillä on lähialueella alihankkijaverkosto, joka muun muassa leikkaa tarvittavat teräslevyt ja hoitaa koneistuksia. Yritys itse työllistää kymmenkunta henkeä, ja lisää tekijöitä saatettaisiin Lindholmin mukaan tarvita niin suunnitteluun kuin tuotantoon.
– Jotta saisimme helpommin työntekijöitä, meidän pitäisi olla likempänä Turkua. Lähellämme asuvat ammattilaiset ovat kaikki työllistettyjä, Ari Lindholm huokaa.
Kyseessä on tavallaan positiivinen ongelma, joka osoittaa yhteiskunnan pyörien rullaavan hyvää vauhtia. Tällä haavaa Lindholm ei ole viemässä yritystään kaupunkiseudulle.
Hän toteaa, että Tarvasjoen hallissa on vahva tekemisen meininki ja se on pääasia.