Kolumni: Pula-aika koettelee

0

Elämme ennennäkemätöntä pula-aikaa, mutta kaikeksi onneksi näin massiivinen pula koskee vain puolijohteita, tuttavallisemmin siruja, muttei lasinsiruja. Pula se on tietysti sekin, vaikkei niin kohtalokas kuin ennennäkemätön vesi- tai ruokapula. Niitäkin aina jossain päin maailmaa podetaan yleensä epätasapuolisesti.

Kun siruista on pulaa, kaikkia hilavitkuttimia, härpäkkeitä, autoja ja valtamerilaivoja ei saada valmiiksi niin nopeasti kuin tilanteessa, jossa siruja piisaa kaikille haluaville. Odottavan aika on aina pitkä. Mikä pahinta, pukinkonttiin ei kenties löydykään juuri sitä halutuinta älyvehjettä. Voi kauheeta!

Jos nyt kuitenkin joku kapine sentään korvaisi sen eniten toivotun? Jollei sitäkään, niin viime kädessä eettinen, aineeton lahja ilahduttaa valistunutta saajaansa varmasti. Aineettomuudessa ei tarvita sirun sirua, mikä onkin parasta kestävän kehityksen mukaista meininkiä tähän hätään.

Olen antanut itselleni kertoa, että pula puolijohteista saattaa kestää useita vuosia – jopa vuosikymmenen. Erikoisasiantuntijat ja päivystävät dosentit kisaavat siitä, kuka karuimman aika-arvion antaa. Saas nähdä, on myös sangen valistunut veikkaus tilanteen kehityksestä.

Sirutehtaan perustaminen on kuulemma kallista, vaikeaa ja aikaa vievää. Niin justiinsa. Mitäpä sitä helpoksi kehumaan. Ei kai uutta tehdastakaan saada noin vain suruitta ja siruitta pystyyn ja pyörimään. Kannattava tehtailu on tuotantoartikkelista riippumatta vaativa laji.

Omakohtaisen kokemuksen perusteella näinä aikoina vallitsee pienimuotoista pulaa myös esimerkiksi autojen pakoputkista ja toisaalla kaasusäiliöistä. Vuosikymmeniä vanhojen autojen pakokaasujärjestelmät eivät ole tavallisesti niin hienostuneita, että niiden toimintaa säädeltäisiin puolijohteilla. Ennen oli ennen, toisin on nyt.

Toki pakoputkituotannon rajoittaminen olisi mitä oivallisin keino päästä vähitellen eroon polttomoottorikäyttöisestä autokannasta, jonka hiilipyöränjälki on kumisen musta. Maailmanlaajuisesta putkisalaliitosta ei nyt kuitenkaan liene kysymys.

Vuoden 1987 mallia olevan italialaisen automallin pakoputken keskiosaa koskevia tilauksia saapuu tukkuliikkeelle epäilemättä sen verran harvoin, että ihmetyksestä toipuminen ottaa aikansa. Ensireaktio oli kuitenkin epäröimätön: saatavissa on. Siitä päätellen toimitus on varma, mutta käytännön aikataulu edustaa hätäilemätöntä linjausta kiireen tuolta puolen. Kyllä se siitä. Vapuksi viimeistään.

toimittaja
Jorma Kaarto
jorma.kaarto@avl.fi