AURANMAA. Kuluvalla viikolla taakse jääneet helteet ovat kurittaneet ja hellineet ihmisiä tänä kesänä. Ne, joilla on ollut makuuhuoneessa 28 astetta lämmintä läpi yön, eivät ole välttämättä olleet innoissaan helteistä, mutta juomia ja jäätelöitä myyvät tahot ovat hieroskelleet käsiään yhteen.
Mikäs sen parempaa viilennystä kesähelteillä kuin herkullinen ja kylmä jäätelö.
–Viime vuoden heinäkuussa jäätelökioski oli kiinni 10 päivää, kun oli vesisadetta. Tänä kesänä jäätelökioski ei ole ollut yhtään päivää kiinni, iloitsee Sun Jäätelökioskin yrittäjä Marco Netterberg .
100 litraa päivässä
Samoilla linjoilla on Isontuvan jäätelön Elina Simola .
– On ollut tosi kiireinen kesä. Asiakasmäärä on lisääntynyt maatilamyymälässä sekä myös jälleenmyyntirintamalla. Nyt on saatu pyörittää jäätelökonetta melkein maksimilla, mitä sillä pystyy tekemään. Jäätelöä on tehty 100 litraa päivässä eli 500 litraa viikossa.
–Jos olisi ollut Okra-kesä, niin olisi ollut aivan hullunmylly, Simola kertoo jäätelökiireestä.
Myös neljän nuoren 4H-yrittäjän Kyrön Jätskikahvila avasi ovensa oikeana kesänä.
–On ollut lämpimät kelit ja tosi hyvä jäätelökesä. Asiakkaita on riittänyt tosi hyvin ja meille on muodostunut jo jonkin verran ihan kanta-asiakkaita, jotka käyvät melkein päivittäin, Aino Alkio , 13, kertoo hymyilevänä.
Kyrön Jätskikahvilassa on käynyt arkisin noin 10–30 asiakasta ja viikonloppuisin sekä etenkin toripäivisin enemmän.
Isontuvan jäätelössä käy arkisin noin 50 asiakasta. Viikonloppuisin loppuu parkkitila ja ihmisiä käy noin sata. Sun Jäätelökioskilla viikonloput ovat olleet yllättäen hiljaisempia kuin arkipäivät.
–Sunnuntait ovat yllättäen olleet hiljaisia. Viikonloppuisin sitten varmaan reissataan jonnekin, Netterberg pohtii.
Koirille oma annos
Jäätelömaut ovat asia, josta todellakin voi kiistellä. Jokaisen kielellä on persoonallinen näkemys.
Isontuvan jäätelön hittituotteiksi irtomyynnissä ovat nousseet kinuski-suolapähkinä, minttusuklaa ja aito lakritsi.
–Suuri osa asiakkaita on silti perinteisten makujen eli suklaan, mansikan ja vaniljan faneja. Silti asiakkailta tulee palautetta, miten on hienoa, että on myös erikoisempia kokeiluja. En usko, että muilta löytyy chili-suklaata tai kuusenkerkkää, Simola naurahtaa.
Sun Jäätelökioskin suosikkimaut vahvistavat tietoa.
–Suklaa ja mansikka menevät aina. Tänä kesänä on vanhan ajan maut eri variaatioineen olleet hittejä. Meillä on tietenkin pehmis ollut iso juttu ja pehmistä on ollut noin kolmasosa kaikesta myynnistä. Suomessa on nyt vähän hassu tilanne, sillä koko maasta on pehmismassa loppu. Meillä se ei nyt ole niin iso ongelma, mutta kyllähän sitä on miettinyt, että miten esimerkiksi jossain Linnanmäellä pärjätään, kun ei olekaan myydä sitä pehmistä. Siellähän ei taida irtojäätelöä olla, Netterberg kummastelee.
–Omat mielikuvituksellisemmat annokset ovat menneet myös hyvin kaupaksi. Kuluttajat haluavat kokeilla myös hieman jotain erikoisempaa. Kyllähän perussuklaatuutin saa Salestakin, mutta tuunattuna ei, Netterberg paukauttaa.
Kyrön Jätskikahvilasta kuuluu kuitenkin kummia. Mansikka ja erityisesti suklaa ovat melkein vähiten myyviä artikkeleita.
–Meillä on mennyt eniten vähän uudempia makuja, kuten Geisha, Tuttifrutti ja Pätkis. Ei suklaata silti voi listoilta tiputtaa, sillä täytyyhän jäätelökioskilla olla suklaa makuna, Aino Alkio kertoo.
Kyrön kiskalla on tarjottu jäätelöannoksia myös koirille ja annokseen on kuulunut koirankeksi. Kiitollisia karva-asiakkaita on käynyt ihan kiitettävästi ja palvelu on otettu kiitollisena vastaan.