AURA. Jussi Lampinen kurvaa haastattelupaikalle värikkäässä pyöräilyasussaan ja ilmiselvästi kalliin pyöränsä päällä tottuneesti polkien. Lampisen mittariin kertyi viime vuonna 15 000 kilometriä. Se on sama määrä kuin polkisi Suomen päästä päähän melkein kaksitoista kertaa.
Vaikka varusteet ovat kaikki viimeisen päälle ja eri tarkoituksiin löytyy monta eri pyörää, yksi asia on täysin samalla tavalla kuin ohi turkoosilla Jopolla polkeneella nuorella tytöllä.
–Tärkein varuste on kypärä. En lähde pienelle kauppareissullekaan ilman sitä. Monta muutakin varustetta tarvitaan ja pyöriin saa upotettua tuhansia euroja, mutta tämä on ehdoton henkivakuutus, Lampinen pohtii.
Kevätsää saa miehen kasvot loistamaan, vaikka kylmä tuuli juuri nyt puhaltaakin.
Purjehdusta pyörällä
–Kilpapyörässäni on itse asiassa koko vanne sellaista levyä, että jos vaikka tuulee sivulta, niin sitä tuulta pystyy pyöräillessä käyttämään hyväksi. Vähän niin kuin purjehtisi pyörällä, Lampinen naurahtaa.
–Vaikka talvellakin tulee ajettua, on kevään alku mahtava ja kesällä riittää valoa polkemiseen, mikä lisää pyöräilymahdollisuuksia. Alkukeväästä täytyy vaan olla tarkkana, jos on kuitenkin jossain kohtaa vielä liukasta. Myös irtokivet tekevät välillä kiusaa.
Lampinen pyöräilee maantiellä, kisailee ikäsarjoissa matka-ajoissa ja aika-ajoissa.
–Vanhemmiten pidän eniten väliaikalähdöistä. Sattuu vähemmän vahinkoja. Kun numero laitetaan selkään, adrenaliini alkaa virtaamaan, oli kisamuoto mikä tahansa. Finska companyn kanssa tehdään myös joukkueajoja, jossa ajetaan noin 30 hengen joukkueessa, niin että vetovastuu vaihtuu säännöllisesti. Peesissä on noin 30 prosenttia kevyempi ajaa eli taaempana on kiva kerätä voimia.
Talvella traineriin
Talvikaudella Lampinen on ajanut myös tallissa olevassa trainerissa. Paikallaan hinkkaaminen saattaa kuulostaan aika tylsältä, mutta nykytekniikka tekee siitä paljon mielenkiintoisempaa.
–Netissä ajetaan kilpailujakin. Minulla on pyörässä tehomittari ja ukkeli liikkuu tietokoneen ohjelmassa sen tehon mukaan, mitä saan poljettua. Zwiftissä saattaa pyöräillä 30 000 pyöräilijää ympäri maapallon yhtä aikaa ja kisoissakin kilpailee satoja, Lampinen selventää.
–Omassa pyöräilyssä teho on merkittävä mitattava asia eli kuinka paljon watteja on poljennassa. Matka ja aikakin ovat toki mielenkiintoisia. Kilpapyörällä on lukkokengät jalassa ja kiinni polkimissa. Silloin voi myös vetää poljinta ylös päin. Se on paljon tehokkaampaa polkemista. Ja nyt jo muistaa irrottaa kengän ennen kuin vauhti loppuu tai pitää yllättäen jarruttaa. Alkuun olikin jännempää, jos unohti, että kengät on kiinni polkimissa, Lampinen hymyilee.
Kun pyörät talven jäljiltä kaivetaan taas aktiivikäyttöön, Lampinen vinkkaa yhden tärkeän hoito-ohjeen.
–On tärkeää pitää pyörä puhtaana. Rattaat ja ketjut kannattaa pestä liuottimen kanssa ja huolehtia ketjujen rasvauksesta. Renkaissa kannattaa tietty olla riittävästi ilmaa. Sitten on hyviä kilometrejä edessä.
Tuomas Honkasalo