ORIPÄÄ, PÖYTYÄ. Oripään koulun ensimmäisellä luokalla on silmin nähden innostunut tunnelma englannin tunnin alkaessa. Kieltä on opiskeltu syksystä saakka, ja monta asiaa onkin jo tarttunut mieliin.
–Englantia on kivaa opiskella, ja olen oppinut jo monta sanaa ja kaikki värit, Ellen Torkki kertoo edistymisestään.
Iiris Mäkilä puolestaan innostuu esittelemään taitojaan kertomalla englanniksi oman nimensä. Antto Koski taas antaa tyylinäytteen, miten toivotetaan hyvää viikonloppua.
–Have a nice weekend, hän lausuu selkeällä englannin kielellä.
Lasten suusta putoilee sulavasti myös kiitokset, hyvän huomenen toivotukset ja monet muut lausahdukset. Opettaja Hanna Lamminen kehuukin lasten olevan innoissaan uudesta kielestä.
–Kun kerron, että tänään on englantia, kaikki odottavat tuntia kovasti.
Myös Yläneen yhtenäiskoulun ensimmäisen luokan opettaja Anna-Mari Pökkönen on huomannut lasten innokkuuden.
–Tämä on lapsille kokonaan uusi maailma, ja jos englannintunti joudutaan joskus jättämään pois, he ovat todella pettyneitä.
Vieras kieli alkaa nyt aikaisemmin
Valtioneuvoston vuonna 2018 tekemän päätöksen mukaan ensimmäisen vieraan kielen opiskelua varhennettiin niin, että syksyllä 2019 koulunsa aloittaneet alkoivat opiskella sitä viimeistään keväällä 2020. Opetushallituksen opetusneuvos Annamari Kajasto näkee, että aikaisempi kielen oppiminen herättää lapsissa myönteistä asennetta kielten opiskeluun.
–Sen tavoitteena on lisätä lasten luottamusta omiin kykyihinsä oppia kieliä, ja samalla he rohkaistuvat käyttämään sitä heti ensimmäisestä oppitunnista lähtien.
Sekä Anna-Mari Pökkönen että Hanna Lamminen pitävät päätöstä hyvänä asiana.
–Tässä iässä lapset ovat niin vastaanottavaisia. He haluavat myös oppia kieltä, koska isommatkin osaavat, Lamminen perustelee.
Pökkösen mukaan nykylapset eivät myöskään arastele kielen oppimista.
–Se on heille luonnollinen asia, koska englannin kieltä kuulee niin paljon esimerkiksi peleistä ja YouTubesta.
Moni ekaluokkalainen osaakin jo useita sanoja koulun aloittaessaan, ja Lamminen naurahtaa heidän osaavan jopa sellaisia, joita ei tule koko ala-asteella vastaan.
Oppimista ilon kautta
Kieltä ei ole alkuvaiheessa tarkoitus opiskella ryppyotsaisesti päntäten, vaan liikkeelle lähdetään leikin ja laulun kautta. Opetushallituksen Kajasto sanoo, että opetus kytketään arjen tilanteisiin ja lasten omaan mielikuvitukseen.
–Opetuksessa käsitellään asioita, jotka kiinnostavat lapsia.
Opettajilla ei ole näin käytössä varsinaista oppimateriaalia, kuten kirjoja.
–Jos kieltä lähdettäisiin opiskelemaan jonkun kirjan pohjalta, se voisi olla aika hankalaa, Anna-Mari Pökkönen arvelee ja kertoo hänen luokallaan lasten oppivan laulujen ja leikkien avulla.
– Olen tehnyt myös kaikenlaisia sanakortteja, joita käytetään peleihin.
Lamminen sanoo laulujen ja lorujen olevan perusteltuja myös siinä mielessä, ettei monikaan osaa vielä lukea aloittaessaan koulun. Kieltä opitaankin tässä vaiheessa lähinnä kuulemalla, ja kielioppi otetaan opetukseen isommin mukaan vasta kolmannella luokalla.
FAKTA: Ensimmäinen vieras kieli
* Ensimmäinen vieras kieli aloitetaan ensimmäisellä luokalla.
* Sitä on opiskeltu ensimmäiseltä luokalta alkaen lukuvuodesta 2019–2020 lähtien, kun ennen ensimmäinen kieli aloitettiin kolmannelta luokalta.
* Kaikkiaan ensimmäistä vierasta kieltä opiskellaan luokkien 1–2 aikana kaksi vuosiviikkotuntia eli 76 oppituntia.
* 90 prosenttia kaikista peruskoululaisista opiskelee ensimmäisenä vieraana kielenään englantia.
Lähde: Opetushallitus