Maanteillä siirrytään talven ja pimeän ajan alennettuihin nopeusrajoituksiin torstaista alkaen, niin että talvinopeusrajoitukset ovat käytössä koko maassa lokakuun loppuun mennessä.
Pääosin rajoitukset vaihdetaan ensi viikolla, kertoo Väylävirasto.
Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan talven ajaksi yleensä 80 kilometriin tunnissa.
Turku-Helsinki-moottoritiellä korkeampi nopeusrajoitus on voimassa vielä marraskuun loppuun asti valoisana vuorokaudenaikana hyvissä ajo-olosuhteissa. Muilla moottoriteillä, joissa vaihtuvia nopeusrajoitustauluja ei ole, nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.
Joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus pudotetaan jopa 70 kilometriin tunnissa, mutta Varsinais-Suomessa ei ole tällaisia tieosuuksia.
Alempiin nopeuksiin vaikuttavat muun muassa liikenteen suuri määrä tai heikompi turvallisuustaso.
Talvirajoitusten ansiosta säästyy vuosittain arviolta kahdeksan ihmisen henki ja useita kymmeniä jää loukkaantumatta. Alennetuista rajoituksista on muutakin hyötyä: polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee, tiedottaa Väylävirasto.
Sadan kilometrin nopeusrajoitus jää voimaan pääsääntöisesti kaikilla keskikaiteellisilla teillä sekä muilla pääteiden osuuksilla, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan. Lisäksi sadan kilometrin rajoitus pysyy osalla vähäliikenteisistä maanteistä esimerkiksi Lapissa.
Suomessa siirrytään takaisin kesäisiin nopeusrajoituksiin tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.
Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajan ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet. Turvallinen ajo voi edellyttää toisinaan huomattavasti alempaa nopeutta kuin nopeusrajoitusmerkki sallii, muistuttaa Väylävirasto tiedotteessaan.
En usko että talvinopeusrajoituksilla saavutetaan juuri mitään parannusta liikenneturvallisuuteen. Ainahan voidaan perustella milloin mitäkin asiaa toistamalla itsestäänselviä argumentteja loputtomiin. Talvirajoituksia perustellaan juuri tällä tavalla. Ihme etteivät talvirajoitusten puolustajat halua kieltää koko autoilua talvisin! Silloin ei olisi liikenneonnettomuuksia eivätkä tiet kuluisi.
On ihmeellistä että Suomessa pidetään kiinni talvirajoitussysteemistä ainoana maana maailmassa ja jopa ainoana Pohjoismaana. Nopeusrajoitukset Ruotsin pääteillä ovat läpi vuoden 120, 110, 100, 90 tai 80 km/h ja Norjassakin moottoriteillä 110 km/h. Eli vastaavat Suomen kesänopeuksia. Talvirajoitukset yhdessä useiden liian alhaisten kesärajoitustenkin kanssa aiheuttavat yhteiskuntataloudellisia kustannuksia Suomessa useita satoja miljoonia johtuen matka-aikojen pidentymisestä. Uuden hyvän tieliikennelain hengen mukaan autoilijoille on annettu lisää vastuuta. Pitäisi myös antaa autoilijoiden itse päättää, milloin lumen ja jään takia tulee hiljentää vauhtia talvisaikaan. Emme me autoilijat ihan tyhmiä ole.
Kommenttien lisääminen on estetty.