Autokouluyrittäjä teki konkreettisen muistutuksen: Törmäysnukke muistuttaa liikenneturvallisuudesta

0
Törmäysnukke todella näyttää nopeasti katsottuna tielle tulossa olevalta lapselta, joten se toimii hyvänä muistutuksena oikeista ajonopeuksista taajamaa-alueella. Kuva: Tuomas Honkasalo

AURA. Paljon oli onnea matkassa, kun pieni koululainen lähti Sillankorvantiellä sijaitsevasta Hurmeen pihasta ylittämään tietä ja joutui hiljaa ajaneen pariskunnan töytäisemäksi. Pojalla oli kypärä päässä ja autoilija ajoi reilusti alle 40 kilometrin tuntivauhtia.

Poika pelästyi ja lähti äkkiä tilannetta karkuun. Autossa ollut iäkkäämpi pariskunta oli tullut selvittämään asiaa Raita Hurmeen talolle ja asiat olivat lopulta selvinneet paremmin päin.

Auton nopeudella oli suuri merkitys siinä, että poika on edelleen hengissä.

–Sillankorvantiellä ajetaan todella kovaa. Siinä on kuitenkin neljänkympin rajoitus ja tässä meidän mutkassakin on pihoilta tullessa aika huono näkyvyys. Kun lähden ajo-oppilaiden kanssa tästä kotitoimistolta, niin täytyy kyllä olla tosi varovainen, sillä kurvissa ajetaan lujaa. Jotain tällä asialle pitäisi kyllä tehdä, harmittelee Autokoulu Raidan yrittäjä Raita Hurme.

Hurme ei jäänyt seisomaan tumput suorana, vaan otti hieman toimettomana olleen törmäysnuken, puki sille huomioliivin ja lippiksen sekä kasvomaskin ja laittoi sen pihatiensä risteykseen. Monet tiellä ajavat ovat hiljentäneet nuken nähtyään ja nukkeen on suhtauduttu positiivisesti, vaikka jossain autossa on saattanut jokunen kirosanakin lentää.

–Kun kirjoitin tämän onnettomuustarinan Facebookiin ja laitoin kuvan nukesta, niin palaute on ollut kyllä hyvää ja tähän turvallisuusasiaan on kiinnitetty huomiota. Nukelle on pitänyt nyt lippis vaihtaa pipoon, kun on tullut kylmät kelit. Oikeasti se oli kyllä vaan niin likainen. Jouluksi ajattelin laittaa nukelle tonttulakin, Hurme naurahtaa.

Sillankorvantielle Hurme ehdottaa mahdollisia hidasteita. Myös Puistotien risteys on vaarallinen.

–Kun tuossa kurvissa oli tehty putkitöitä ja päällyste oli pois, niin silloin autojen nopeudet olivat kohdallaan.

Keltainen takki näkyy pimeällä paljon paremmin kuin vaikka musta. Auton valot tulisi myös pitää kunnossa ja päällä, sillä syksyisin on päivisinkin välillä todella hämärää. Raita Hurme näyttää pirteällä keltaisella takilla esimerkkiä. Kuva: Tuomas Honkasalo

Ajonopeudet kovia

–Minulle tulee tien päällä oloa päivittäin sellainen 300–500 kilometriä. Aina kun ajan leveäkaistatiellä ja laitan vakionopeudensäätimeen sen satasen, niin kaikki tuntuvat menevän ohi. Ajovauhdit vaikuttavat olevan kovia, Hurme päivittelee.

Sopivien ajonopeuksien lisäksi Hurme toivoo, että ihmiset muistaisivat huolehtia näkyvyydestä sekä autossa että kevyessä liikenteessä. Valot, heijastimet, kunnon ajovalot ja kirkkaan väriset tai vaaleat vaatteet ovat hyviä juttuja.

Pimeän ajoharjoituksia tehdään nykyään aika vähän oikeassa liikenteessä. Simulaattori yrittää korvata oikeaa ajoa.

–Auran kirkolla on niitä harjoituksia koitettu tehdä kahdella autolla, mutta hieman hankalaa se on, kun sielläkin on ihmisten ajonopeudet aika kovia. Oltiin yksi päivä juuri tulossa Loimaalta ja hieman arka kuski sai pitkät naamallensa, kun valokytkin ei heti löytynyt käteen ja valoja jo vilkauteltiin. Eipä siellä toisella kaistalla tietenkään näe, että kyseessä on autokoulu, mutta eipä kai se ole muutenkaan hyvää liikennekäytöstä.

Talvirengassäädös epäilyttää

Uusi tieliikennelaki on autokouluyrittäjä Raita Hurmeen mielestä ihan onnistunut, mutta muutama asia siellä hieman epäilyttää.

–Tämä uusi talvirengassäädös on aika jännittävä, sillä nythän tuo mahdollistaa myös kaksipyöräisten ajamisen talvikuukausina kesärenkailla. Kun kelit sallivat sen, niin niillä saatetaan lähteä liikenteeseen. Aamulla on poutaa ja iltapäivällä tuleekin lunta. Siinä saattaa olla vähän vaaran paikka, Hurme pohtii.

Aikaisemmin talvirengaspakko oli säästä tai kelistä riippumatta joulu- ja helmikuun välinen aika. Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee nyt käyttää 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Tuomas Honkasalo