AURA. Auralainen ratakuorma-autoilija Mika Mäkinen on tiimeineen käyttänyt korona-ajan tehokkaasti hyväkseen. Moninkertainen Suomen mestari ja EM-sarjassakin voittoja saavuttanut Mäkinen hankki Divisioona 1-luokan ratakuorma-auton Englannista ja Suomessa autoon rakennettiin 11-litrainen Cumminsin kilpamoottori sekä ohjelmoitiin uusi moottorin ohjainyksikkö. Tämän jälkeen auto muuttui Sisuksi.
Mäkinen esitteli tiedotustilaisuudessa tiiminsä ja kertoi myös yhteistyöstä Marcus Grönholmin GRX Teamin kanssa.
–Mika osti vähän isomman määrän meidän osakkeita aikanaan osakeannista. Mika kuuluu GRX Managementin kummeihin ja jeesii tarvittaessa meidän nuoria kuskeja omalla kokemuksellansa. Jos meidän puolelta voidaan antaa jotain tietotaitoa sitten Mikan tiimille, niin siten toimitaan. Vehkeet ovat kuitenkin vähän erilaiset, mutta on näissäkin neljä pyörää ja ratti, naurahti Grönholm ennen tiedotustilaisuuden alkua.
–Onhan noissa rekoissa 500 hevosvoimaa enemmän, Grönholm ihasteli. Grönholm pääsi myös testaamaan Mäkisen uutta autoa.
–Kyllähän minä ajoin ykkösellä hieman ulos ja peruutin sitten takaisin sisään varovasti, Grönholm hauskuutti kuulijoita.
–GRX:llä on nyt kuskeja kartingista kuorma-autoihin, lohkaisi Mika Mäkisen tiedotusvastaava Marko Mäkinen.
Sisun kilpamoottorin on rakentanut Kauko Koivisto, joka on rakentanut kaikki Mäkisen kilpamoottorit.
–Moottorissa on muun muassa sähkösuuttimet ja vastaavaa ei olla aikaisemmin itse tehty. Moottorin uudesta sähköisestä ohjainyksiköstä ja sen sisällöstä vastaa Ville Harju. Myös auton alustaan on toteutettu muutoksia, Koivisto kertoi.
–Sisumme on moderni versio Kallion Joukon Euroopan mestaruus Sisusta. Kysyin auton alun perin rakentaneen lajimme kaksinkertaisen Euroopan mestarin Martin Kolocin suostumusta nimen muutokseen, josta hän oli vain mielissään, Mäkinen paljasti. Myös Sisun tehtaalta saatiin lupa Sisu-muutokseen.
Mad-Croc Racingin Mika Mäkisen uuden Sisun moottorissa jyllää jopa 1200 hevosvoimaa.
–Vääntöä on hieman yli tuhannella kierroksella lähes 5000 Nm, Mäkinen kehui. Moottoria on testattu ahkerasti ja tositoimiin päästään kansallisen kuorma-autoluokan osakilpailussa Kemoran moottoriradalla elokuun 15. päivä.
Kansainvälisten kisojen kohtalo on hyvin auki matkustusrajoitteiden ja karanteenisääntöjen takia.
–Meidän piti mennä Britteihin kisaamaan, mutta ei sinne oikein ilmoittautunut autoja, Mäkinen harmitteli. Mäkisellä olisi kova palo jo ajamaan kisaa, sillä ensimmäistä kertaa hänellä on täysin oma moottori.
–Haaveenani on ollut aina oma auto ja oma moottori. Nyt ei tule kukaan ainakaan säätämään tehoja pienemmäksi.
Tuomas Honkasalo