Auranmaan pikkukoululaiset pysyvät kotona

0
Kouluissa on nyt hiljaista. Lähiopetuksessa on vain murto-osa koulujen pienimmistä oppilaista.

AURANMAA. Vain harva alakoululainen palasi kotiopetuksesta kouluun maanantaina. Koronaviruksesta johtuvien poikkeustoimien höllennys olisi sallinut kouluun paluun 1–3-luokkalaisille.

–6–8 oppilasta tuli lisää. Yhteensä meillä on nyt noin 12 oppilasta, jotka käyvät enemmän tai vähemmän säännöllisesti lähiopetuksessa. Tilanne saattaa kuitenkin vielä elää, Elisenvaaran yhtenäiskoulun rehtori Mika Virtanen kertoo.

Riihikoskella lähiopetuksessa olevien oppilaiden määrä lisääntyi höllennyksen jälkeen parilla oppilaalla. Viime viikolla lähiopetuksessa oli enimmillään neljä oppilasta. Yläneellä lähiopetuksessa ei ollut alkuviikosta ainuttakaan oppilasta.

Kosken Talolan ja Oripään kouluissa on ollut lähiopetuksessa kymmenkunta oppilasta, eikä tilanne maanantaina oleellisesti muuttunut. Aurassa koulun penkille palasi kuusi oppilasta, joista osa vanhempia kuin 1–3-luokkalaisia. Lähiopetuksessa olevien oppilaiden määrä on vaihdellut kahdeksasta oppilaasta 16 oppilaaseen.

–Maanantain jälkeen meille on Marttilan kouluun tullut viisi oppilasta lisää lähiopetukseen, toisaalta on myös jäänyt oppilaita pois, kun perheessä on tilanteet muuttuneet. Meillä on nyt koulussa päivittäin 4–9 oppilasta, Marttilan koulun rehtori Satu Virtanen kertoo.

Etäopetus hyvin liikkeelle

Etäopetus on rehtoreiden mukaan lähtenyt hyvin liikkeelle.

–Opetuksen järjestämiseen on käytössä lukemattomia eri softia, mutta myös linkkejä erilaisiin oppimateriaaleihin on olemassa paljon ja niiden määrä on jatkuvassa kasvussa. Oppilaiden ja opettajien sekä vanhempien digitaidot lisääntyvät todella nopeasti, kun jo entuudestaan tutuista softista löydetään uusia ominaisuuksia. Lisäksi opetellaan vielä kokonaan uusien appien ja tietokonesovellusten käyttöä, jotka toimivat lähes kaikissa älylaitteissa ainakin jollakin tavalla, Virtanen sanoo.

Kosken Talolan koulun rehtori Annikka Savela-Kirjonen puolestaan kertoo koulun käyttävän opiskeluun Google-ympäristöä, jonka Meets-toiminto mahdollistaa paitsi opetuksen ja neuvojen saamisen opettajalta myös oppilaiden keskinäisen keskustelun.

–Oppilaat käyttävät myös lukukirjoja, vihkoja, tehtäväkirjoja ja esimerkiksi matematiikan kirjaa. Koulunkäynninohjaajat myös tukevat tarvittaessa oppilasta kotiopetuksessa etäyhteyksin, Savela-Kirjonen kertoo.

Elisenvaarassa on jo mietitty tulevia arviointejakin.

–Pääpaino etäopetuksen aikaisessa arvioinnissa tulee olemaan jatkuvassa näytössä. Summatiivista koetta kun on aika vaikea järjestää niin, että kaveriavun mahdollisuus voitaisiin täysin pois sulkea. Toki tätäkin vaihtoehtoa tutkitaan ja jokin softa on jo löydettykin, joka saattaisi soveltua kokeen järjestämiseen, Virtanen sanoo.