Pakkaset ovat estäneet Kyrön alikulun suolauksen

0
Kyrön alikulku, talvi ja raskas liikenne on hankala yhdistelmä, sillä alikulku jouduttiin tekemään ahtaaseen paikkaan.

PÖYTYÄ/Kyrö. Rautatien alikulun turvallisuus talvikeleillä herätti huolta Kyrössä, kun alikulku viime kesänä avattiin. Erikoisesti arvuuteltiin sitä, miten raskas liikenne pääsee talvikeleillä montusta ylös. Varsinkin siinä tilanteessa, että ylhäällä on edessä kääntyvä tai pysähtyvä ajoneuvo, voi raskas ajoneuvo jäädä mäkeen kiinni.

Ely-keskuksen aluevastaava Veijo Niittynen kertoo, että jo kesällä todettiin alikulun tarvitsevan talvella suolaa liukkaudentorjuntaan, vaikka yleensä taajamissa ei suolaa tienkäyttäjien vastustuksen vuoksi käytetä.

–Aina kun Ysitie on suolattu, suola-auto on käynyt suolaamassa myös alikulun, vakuuttaa Niittynen.

Viimeisen parin viikon aikana suolaa on liian kovan pakkasen vuoksi päästy käyttämään kuitenkin suhteellisen harvoin. Hiekan levittämisen taas ovat estäneet runsaat lumisateet.

Pöytyäläinen kuljetusyrittäjä, tukkirekkaa ajava Kari Lahtinen on Kyrön alikulun talvikunnossapidon suhteen kriittisemmillä linjoilla.

–Kyllä siinä parantamisen varaa on. Suola on ollut harvinaista eikä hiekkaa ole juuri näkynyt, Lahtinen sanoo. Hänen mukaansa alemman tieverkon hoito on muutenkin nykyisin todella huonoa.

Tukkirekalla voi vielä päästäkin liukkaasta paikasta liikkeelle, mutta muille raskaan liikenteen ajoneuvoille Kyrön alikulku on hankala.

–Jos raskaan liikenteen ajoneuvo joutuu jäämään liukkaaseen mäkeen odottamaan edessä kääntyvää ajoneuvoa, se jää helposti kiinni, Lahtinen muistuttaa.

 

Lue lisää 01.02.2019 lehdestä